Dag 1 - Presentera mig själv

Dag 1 - Presentera dig själv
 
Jag har så mycket att skriva om, saker att skriva upp i min och Rockys dagbok som det här faktiskt är. Men tiden räcker inte till och annat har planerats. 
Jag har sett denna lista som många andra skrivit om, jag tycker det är så intressant och ser roligt ut och nu täkte jag äntligen köra igång med den jag också. Alltid lika spännande att läsa era bloggar och se vad ni skriver.
Så i det här inlägget ska jag skriva om mig själv, precis så som ``Dag 1´´ handlar om.
 
Jag är en ung kvinna född 89. Blir alltså 25 i höst. Född och uppvuxen i Linköping, där jag under hela min uppväxt sysslade med hästar och ridning. Började rida på ridskola och skaffade en sköthäst. 
Djur har alltid varit mig varmt om hjärtat, hästar såsom andra djur. Min mormor hade daghundar som jag började gå ut med och så småningom fixade mamma till så att jag hade tillgång till att träna med min alldeles första träningshund. Det var mammas dåvarande kollegas schäfer/labradorhane, Zac. En äldre hane som jag kunde gå dit och hämta när jag ville. Jag hade egen nycket hem till henne och om Zac var borta någon gång, då visste hon att jag varit där och hämtat honom. Med Zac lärde jag mig mycket, han var en riktigt bra hund att börja träna med. Vi kunde gå längre än längst, och vissa dagar kunde vi vara borta timmar. 
Zac började bli gammal och en dag när jag kom hem från skolan så hade jag en massa missade samtal på min mobil, även på hemtelefonen. Det var på den tiden man inte hade mobilen med till skolan. Då hade ägaren till Zac försökt ringa mig och ville fråga om jag ville säga hejdå till honom. Han hade blivit dålig och fick somna in.
Zac somnade in och då blev det mindre hunderi, ist höll jag till i stallet hos min dåvarande sköthäst. och 2005 somnade även hon in. Strax därefter blev jag dagmatte, till en rottweiler. En underbar liten dam med mycket vilja och temperament. Sen har det funnits, amstaff, griffon, flatt och flera andra raser i min närhet som jag haft kontakt med. 
 
Vid 15 års ålder skulle jag konfirmeras, jag som inte skulle konfirmeras från början. Ja, så det kan bli. Jag fastnade i kyrkan även efter själva konfirmationen, jag blev konfirmandledare i 6 år. 
 
När gymnasiet började närma sig var jag så skoltrött, jag hade inte klarat en tioretisk utbildning och valde därför en praktiskt. Det blev hästhållning på Vreta. Och då hamnade vi åter på hästhållet igen. Red och allt handlade om hästar. Slutade på ridskola och skaffade medryttarhästar. Candy, det var det lilla bruna arabstoet som jag var ett med. Hon och jag vi passade så bra ihop och jag var där oftare än oftast. Saknar den tiden faktiskt, men så började ägaren kräva mig på pengar mot det vi hade sagt från början och hon sårade min mamma så fruktansvärt mycket. Jag stod inte ut med att se mamma så sårad att jag då lämnade älskade Candy.
 
Tog studenten och då hände inte mycket, jag var arbetslös i 4-5 år och under den tiden han jag med att flytta till min nuvarandre blivande man, rycka in i lumpen och avbryta den pga skada, jag skaffade min älskade lilla vovve och har nu åter igen återupptagit hundintresset. Och nu på högre nivå. Jag har fördjupat min kunskap inom hund och idag undrar jag verkligen hur jag kunnat träna hund innan. Jag är otroligt glad över att jag tagit mig så långt som jag gjort. 
Rocky och jag vi har utvecklats tillsammans och kommit mycket långt. I början kunde man inte klappa honom, han var så rädd. Idag är han en så jägarns bra hund. 
Katten Zezzan ``Zez´´ har tillkommit i våran familj och även flera andra som fått lämna oss pga att det inte fungerat. Jag tänker på älskade Samuraj, en dvärgpinscher jag tog hem. Men det var innan jag kunde så mycket inom hund. Det fungerade inte mellan oss och han fick flytta vidare. För ett år sen hade vi Eliott hema, en jackrussel som haft så många tidigare hem. Hade jag bara haft lite mer tid och löst dagsproblemet när jag jobbade så hade han gärna fått stanna. Vi gav honom ett försök men det misslyckades. Älskade lilla Eliott fick somna in. Jag önskar så att man kunde dra tillbaka tiden lite så jag kunde få hitta på en lösning och låta honom få vara kvar hos oss. 
I somras hade jag hemma en rottweiler. Åhh den hunden, så jävla vacker, så otroligt duktig och fin hund. Men hon blev skrämd av en oerfaren person med åsikter om rasen och började göra utfall. Rocky tog åt sig och började stressäta grus, mådde inte alls bra och så hade rottan hemlängtan. Hon fick åka hem igen och tur var det, för nu inser både jag och ägaren att de två hör ihop. Dom är så jäkla duktiga ihop! 
 
För 1½ år sen fick jag mitt första jobb, och jag älskar mitt jobb massor. Men så finns det ju saker som gör att man tycker mindre om det också. Jag jobbar på en hyrbilsfirma, SIXT. Där jag är den som tvättar och städar alla bilar. Jag har även uppgifter som envägshämtningar om dom lämnats på annan ort. Jag kan då ibland åka långt för att hämta hem bilar. Längst söder ut är Malmö som jag har varit och hämtat bil, norrut, ja det är Västerås el Arlanda, jag vet inte vilket som är mest norr av dessa.
 
Jag lever tillsammans med min sambo i vårat hus på landet. Men lever mycket ensam iom sambons arbete. Han är resemontör och jobbar mycket utomlands. Just för tillfället så har han precis åkt iväg. Denna gång till Tyskland för några dagar. Allra oftast brukar han vara borta i några veckor i stöten men just denna resa varar i bara någrea dagar. Och att det blev just Tyskland är jag glad över. Det är nämligen som så att vi planerar bröllop ihop. Den 7 Juni 2014 ska vi två bli ett. Vi gifter oss!
I Tyskland finns något man kan köpa billigare än i Sverige och det kommer han fixa denna resa. En grej mindre att planera. Idagsläget har vi fixat vigselring, kyrka och egenpräst. Vi har bokat festlokal, köpt min brudklänning, hans klädsel och smycken. Min syster blev tärna och hennes klänning är även den köpt, nu är båda våra klänningar hos sömmerskan för att fixas till lite extra. Inbjudningskorten är skickade och vi har fått några samtal om folk som vill komma. Toastmastern är bestämd och det är min vän Bibbi, hon jag och min blivande man var bortbjudna till härom dagen. Bestman är sambons bror, prästen är en god vän till mig och även min konfirmandpräst. Bröllopsåket blir våran egen BMW Z3 cab. Den håller han på med och fixar iordning. Håruppsättning och smink är bokat och festprogram håller jag på och pysslar med för hand. Mycket annat smått och gått är på gång. Det är inte lite att planera, men framåt går det och det är skönt att ha så mycket klart som möjligt iom sambons jobb. Mycket planering hamnar därför på mig. 
 
Ja hur blev det här, aja. Det var lite om mig. Hoppas det var en trevlig läsning

Dag 2 – Presentera min hund
Dag 3 – Berätta om din hunds ras
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Andra husdjur i ditt liv
Dag 6 – Renrasig eller blandras?
Dag 7 – Hundsport
Dag 8 – Har du och din hund tävlat?
Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund
Dag 10 – Ett roligt ögonblick med din hund
Dag 11 – Hur valde du kennel?
Dag 12 – En ras du skulle vilja ha
Dag 13 – En ras du inte vill ha
Dag 14 – Det här älskar min hund
Dag 15 – Det här tycker inte min hund om
Dag 16 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 17 – Ditt favoritminne med din hund
Dag 18 – Tik eller hane?
Dag 19 – Varför har du hund?
Dag 20 – Ditt mål för 2014
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback