Klossträning

Tex och jag har haft en riktigt bra träningsvecka med lagom mycket träning för en liten valp. Bara något litet några få minuter om dagen. Helt perfekt träning. Detta träningssätt jag kör på Rocky har visat sig fungera även på lilla Tex också. Korta, få repitioner och intensivt flera dagar i rad för sen en vila helt från momentet. 
 
I veckan har vi fokuserat på klossträning, sitta vid sidan och följsamhet. Ikväll var han riktigt grym, så jag plockade bort klossen och testade utan. Till en början kändes han lite snopen och visste inte hur han skulle göra. Men jag lyckades på något sett vara snabb nog att belöna det lilla lilla steg mot mig han tog. Han är väldigt snabb så inte lätt att hinna med ibland. Men jag lyckades få till det och sen stod vi där och snurra på stället utan kloss. Han följde med finfint. Inte helt perfekt men övning ger färdighet! Utan klossen tappade han positionen och hamnade lätt framför, och så följde han inte med lika lätt som på klossen. Men han gjorde det, och det lilla han gjorde är nog så bra. Duktig kille! Övning ger färdighet!
 
Sen tänkte jag att Rocky skulle få klossträna. Bra för hans höfter! Men insåg snabbt att jag tränar olika med hundarna. Hahaha! Jisses, jovisst är Rocky klosstränad....lite. Men han är så bunden till just DEN klossen osv och nu är han inte klosstränad på så länge då han kan sin sak. Han hoppade helt enkelt över klossen eller stod vid sidan av. Haha, lilla hjärtat <3
 
Det är lite intressant det där att jag faktiskt tränar mina hundar på olika sätt. Visst det är två olika individer men endå. Man ser verkligen vad jag satsar på med Tex och vad Rocky och jag har tränat på. Med Rocky är allt kravlöst, vi gör det för att det är kul, inte för att komma längre. Han vill göra det han kan, då är han som gladast och man ser på honom hur stolt han är. 
Tex har det där lilla extra, det där drivet som jag önskade i en valp. Han älskar verkligen att träna, lära sig och vill mer hela tiden. En riktigt arbetshund, det är vad jag fick! Mina planer för honom i framtiden är att komma ut på tävling. För jag vet att han har DET! Han kommer komma långt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback