Dag 2 - Presentera min hund

Dag 1 – Presentera mig själv

Dag 2 – Presentera min hund
 
I dagens text kommer en liten historia på Rocky. 
 
Rocky kom till mig den 5 september 2010. Han var mycket mager och hade ingen tillit alls till människor. Han var rädd och jag kunde inte klappa honom.
Jo det var nämligen som så att jag hade precis haft praktik på ett hunddagis med tillhörande islandshästanläggning. Så en dag efter praktikens slut så stod jag där och sadlade hästen jag skulle rida. Då kommer ägaren ut och frågar om jag inte ville ha en hund. Mitt svar blev då direkt ett bestämt ``Nej´´. Anledningen till det var att både jag och min sambo kommit överens om att vi inte kunde ha några djur i den lilla lägenhet vi då hade. Jag kom hem utan att ens träffat hunden jag blivit tillfrågad om att ta.
Under kvällen satt jag och min sambo och pratade om detta och till min stora förvåning så verkade det som om han blev lite intresserad och vi bestämde oss för att åka och hälsa på honom en fredags eftermiddag där på hundpansionatet.
 
Det finns mycket jag vet nu som jag inte visste då och det finns saker jag ångrar och inte borde ha gjort. Jag kom till hunddagiset tillsammans med min sambo. Vi båda hade ingen större erfarenhet av egen hund tidigare. Sambon har levt ihop med sina föräldrars hundar men inte haft någon större kontakt med dom och jag, jag hade aldrig bott med en hund tidigare. Däremot tränade jag mycket hundar under min uppväxt.
 
Inne i trädgården kommer en liten black and tanfärgad hund, men jag noterar ganska fort att han undviker oss så jag började försöka leka med honom och skuttade glatt omkring för att busa. Men hunden framför mig blev rädd och då insåg jag att jag inte skulle kunna komma någon cm närmare på det spåret. Det var inte förän kvinnan på hunddagiset tog upp honom och gav över honom till mig som jag för första gången fick hålla i min hund.
 
Under kvällen pratade vi ihop oss jag och min sambo, vi kom fram till att ge det ett försök. På söndagen kom vi åter och denna gången för att hämta hem den lilla hunden vid namn Rocky.
---
Under den första veckan ihop så fick jag ingen som hellst kontakt med honom. Han tog inte ögonkontakt med någon och jag märkte vissa olater han skaffat sig.
Våra promenader bestod mestadels av att min arm pendlade fram och tillbaka framför mig av att en hund drog så mycket. Han var i dålig kondition och orkade inte mycket. Självklart var han det, han var så mager och bestod nästan bara av skinn och ben stackarn. Dom två största sakerna som även blev de svårigheter som han hållt kvar i längst var maten och innekissandet. Efter en tid märkte jag att Rocky inte längre kunde äta, jag blev orolig och fick reda på en del saker kring hans tidigare ägare. Rockys förra ägare tyckte det var mycket roligare att fika med sina vänner och lämnade därför honom upp till 26 timmar i en lägenhet. Efter ytterligare forskning får jag reda på att min stackars hund aldrig riktigt fått lära sig att inte kissa inne. Han har levt hos så många olika personer som inte riktigt brytt sig. Han har bott på en balkong, i en hundgård och suttit fastkedjad i ett element. Inte lustigt att han inte var rumsren. Det här med maten hänger också ihop,  dom hade helt enkelt inte råd att köpa mat eller ge honom kärlek.
 
Rocky fick svälta och vad jag har fått höra så har han tom varit på gränsen till död! Han har legat nästan död på en balkong tillsammans med sin döda son.
Rocky har köldskador på sina öron och sin svans, svansen är helt kal längt ut på tippen och den har tappats några gånger. Rocky har även ett revben som sticker ut lite väl mycket för att vara ärftligt, vad som har hänt det vet vi inte men en sak är säker. Rocky gillade inte gammla tanter och farbröder med rullatorer, barnvagnar och käppar var även det läskigt. Men framförallt, dom här tuffa killarna med den här lite tyngre gångstilen och keps. Rocky är mycket osäker och är det även dag. Jag kan bara tänka mig vad som har hänt!
 
Exagt vart allt har hänt och när det vet vi inte än i dag. Men det här är saker jag fått höra dels från bekantas bekanta på långt håll och från andra håll.
 
När en vecka hade gått då som först fick jag kontakt med honom. Det var en sån underbar känsla. Ni anar inte.
---
Tiden gick och prövotiden vi begärt gick inte långt innan vi bestämde oss för att behålla honom.
Rocky skulle få stanna hos oss.
 
Jag började träna agility och vardagliga saker medans jag fick kontakt med hans uppfödare M. Vi pratade mycket och länge och jag fick veta hans riktiga namn. ``Diamonds Of Aros Von Diesel´´
 
Jag märkte snabbt att Rocky var stressad och orolig. Han kunde verkligen inte lämnas ensam. Han led av seperationsångest.
Jag kommer så mycket väl ihåg den gången sambon glömde att låta honom gå in i sin lite större bur under de två minutrar han gick ut för ett litet kort ärende. När han kom in igen hittar han 3 kissfläckar och 2 högar med bajs.
Jag testade allt men det enda som fungerade var att låta honom vara i den lite för stora buren jag köpt. Jag visade honom tidigt att ``Här är din plats, här kan du vara lugn och slappna av´´ Tyvärr fäste han sig lite väl mycket vid sin bur och det är inte förän långt senare jag såg att han var redo att få utökat utrymme när man lämnade honom.
 
Men det tog mycket lång tid innan han blev rumsren. Dels för att han led av seperationsångest och kissade då inne av stress och oro av att jag kanske inte skulle komma tillbaka. Men även för att han aldrig blivit lärd att inte kissa inne.
---
Följande månader vi fick tillsammans hände inte så mycket. Vi tränade lite agility och lydnad men inte så mycket mer än det. Sen då Oktober 2011 drog en god vän in mig mer och mer i bruksans verksamhet och jag gick med som ledare i en valpkurs. Där träffade jag en vän och hennes hund. Hon och jag kom bra överens och vi började umgås även utöver kursen.
Det var där allting började! Tillsammans utvecklades både jag och min vän inom allt i hundhållning och allt som kretsar en hund.
Jag blev allt mer intresserad av hundspråk och Rocky och jag vi började förstå varandra bättre och bättre. Tillsammans blev vi mer aktiva med träning, det var trickträning, vardagsträning, agility och lydnad. Ja allt man kan tänka sig. Vi båda hittade på allt mer saker tillsammans med våra hundar och det blev besök på marknader, vi åkte till My dog, bergsklättrade på Omberg och massa annat. Tillslut handlade allt om miljöträning. Varje gång vi pratade med varandra så handlade det oftast om vad vi skulle hitta på för äventyr nästa gång.
 
Nu har det gått ett par år och han har kastrerats. Han är rumsren men det kan hända att det blir en olycka någon gång då och då.
Han reagerar inte heller så starkt på löptikar så som han gjorde tidigare. Trots kastreringen så kissmarkerade han om vi kommit lite för nära en löptik. Men nu kan han vara i samma lägenhet utan att något händer. Han är bra duktig min lilla hund nu.
---
Idag är min hund en hund jag bara kunde drömma om. Inte trodde jag att han skulle bli till den han är idag. Den utvecklingen han har gjort är helt otrolig! Rocky är idag en nöjd och glad hund som älskar livet. Han utvecklas fortfarande men nu är all utveckling bara ett plus. Nu handlar inte träningen om att kunna fungera i livet, inte vara rädd för saker och såndana saker. Idag handlar det om att kunna leka med leksaker och att ta saker i munnen. Föremålsintresse med andra ord. Något han har haft väldigt svårt för. Men även det är påväg att släppa. Dragkamperna mellan hundarna blir allt fler och fler och även jag har haft dragkamp med honom. Nu kan jag trigga honom att ha dragkamp och leka, det är något jag inte kunnat tidigare.
Idag är Rocky helt rumsren, han säger till alla gånger när han vill ut och kissa. Han är så duktig och så tydlig i vad han vill. Däremot så går dom inte ut med honom tillräckligt på dagis, så ibland händer det att han gör på sig för att han inte får gå ut.
 
Nu är Rocky en riktig familjehund, men han har inte varit helt enkel. Han har krävt mycket tålamod och tid. Men det har det varit värt. För den hunden han är nu, han är bara så underbar min lille vän.
 
 
Rocky Del 1 Rocky Del 2 Rocky Del 3 Rocky Del 4 Rocky Del 5

Dag 3 – Berätta om din hunds ras
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Andra husdjur i ditt liv
Dag 6 – Renrasig eller blandras?
Dag 7 – Hundsport
Dag 8 – Har du och din hund tävlat?
Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund
Dag 10 – Ett roligt ögonblick med din hund
Dag 11 – Hur valde du kennel?
Dag 12 – En ras du skulle vilja ha
Dag 13 – En ras du inte vill ha
Dag 14 – Det här älskar min hund
Dag 15 – Det här tycker inte min hund om
Dag 16 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 17 – Ditt favoritminne med din hund
Dag 18 – Tik eller hane?
Dag 19 – Varför har du hund?
Dag 20 – Ditt mål för 2014

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback