Dag 13 - En ras du inte skulle vilja ha

Dag 1 - Presentera dig själv
Dag 2 – Presentera min hund
Dag 3 – Berätta om din hunds ras
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Andra husdjur i ditt liv
Dag 6 – Renrasig eller blandras?
Dag 7 – Hundsport
Dag 8 – Har du och din hund tävlat?
Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund
Dag 10 – Ett roligt ögonblick med din hund
Dag 11 – Hur valde du kennel?
Dag 12 – En ras du skulle vilja ha

Dag 13 – En ras du inte vill ha
Jag skulle nog vilja säga blandras av den anledningen att jag vill ha renras. Inte för att jag har något emot blandraser för dom kan vara hur fina och trevliga som hellst men jag vill personligen ha en renrasig hund. Blandraser kan dessutom dra på sig fler genetiska fel än en som är renrasig. Dom känns lite som att vissa kroppsdelar inte kanske passar ihop osv. För stora, för små, fel kroppsbyggnad osv. Men det är min mening och mina åsikter. Jag säger inte att alla blir så men ibland blir det fel och hundarna får lida. 
Men om jag ska välja en viss hundras, ja. Chihuahua skulle då inte passa mig, dom är fina och trevliga men jag vill ha en lite kraftfullare hund. En hund som går fram i alla lägen som jag kan träna med. En regäl hund med andra ord. 
Utseendemässigt, det skulle då vara en borderterrier eller shih tzu. Jag är inte mycket för strävhårigt eller långlång päls. 
Hundraser som inte skulle fungera i mitt hem, det skulle nog vara pälshundar som kräver pälsklippning och ordentlig pälsvård såsom afghanhund och pudel mfl. Det skulle inte mitt tålamod klara av. 
Temperamentmässigt så skulle inte jag klara av hundar som whippet, de gånger jag har träffat dessa så ser man svansen så långt under hunden. Det skulle inte jag klara av. För mig är det en mycket rädd hund.
 
Dag 14 – Det här älskar min hund
Dag 15 – Det här tycker inte min hund om
Dag 16 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 17 – Ditt favoritminne med din hund
Dag 18 – Tik eller hane?
Dag 19 – Varför har du hund?
Dag 20 – Ditt mål för 2014

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback