Inlärning av nytt

Och där chockade han matte! Blev lite sugen på att träna in något nytt och efter att ha sett ett klipp på en väns blogg om träning med att hunden ligger ner med huvudet i backen så blev jag lite sugen på att klicka in lite mot det hållet. Tanken var att bara börja lite smått.
 
Hämtade en postitlapp, klicker och godis. Började köra lite nosduttar mot postitlappen som target. Skiftade position på lappen med jämna mellanrum i luften. Han tar gärna till tassarna annars. När han tog nosdutt allt oftare så la jag honom ner och fortsatte med nosduttar i luften. 
Jag ville bara testa och se vad som hände om jag la ner lappen på golvet mellan hans tassar, men det blev för jobbigt tyckte han och ville resa sig och blev osäker. Backade några steg och gjorde om några repitioner på en säker nivå innan jag testade igen, den här gången höll jag i postitlappen över hans framben, och han tog nosdutt! Efter några repitioner med det så hände det där absolut viktigaste momentet, han sänkte huvudet självmant...och jag han med att både se och berömma. Efter det behövdes inte lappen längre. Jäklar var han sänkte huvud efter det! 
Lyckad träning verkligen! Trodde inte att vi skulle få till det alls, inte ens med massa träning. Men jag är mycket nöjd och glad över att jag lyckades se den där lilla huvudsänkningen han gjorde.
 
Rocky fortsätter med sitt gamla jag, lika driven och på som han alltid brukar vara. Underbart att han är sitt vanliga jag igen tycker matte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback