Rallylydnad pyssel & träning

Igår kväll fick hundarna vila, men inte matte! Jag var i full gång med pysslandet igen. Sandra tipsade nämligen mig om hur jag kunde fixa egna rallyslytar. Billigt dessutom! Det är ju tid nu att börja öva inför sommarens debut i rally. Jag ser faktiskt fram emot det, det ska bli kul! 
 
Idag gick jag igenom alla skyltar med Rocky, och det visade sig att vi kanske inte behöver vara så oroliga för skyltarna. Mer för mig att tänka på att vara tydlig mot Rocky som lätt gärna tar vänstersida eller hamnar mycket snett. Han är såå taggad, han tycker det är jättekul! Övning ger färdighet, vi har ju nyss påbörjat detta projekt. 
 
Idag när jag hämtade hundarna såg jag direkt på Tex att han var övertaggad. Jisses! En dags vila och man skulle kunna tro att han hade en raket i rumpan. Ojojoj! Även han fick testa på lite skyltar, men vi ändrade sedan inriktning då han var på tok för överladdad. Ist gick vi över och tränade på att sitta kvar, ligga kvar och stå kvar. Han har annars mycket lätt för att änra ställning så fort jag berömmer. Men jag måste säga att lillen lyckades riktigt bra. Med lugn röst och lugna rörelser fick vi till bra många och fina saker på träningen. Matten höll sig tydlig och lugn och det blev en lyckad träning. Dom är så olika Rocky och Tex, ena får jag peppa och andra lugna. 
 
Såklart man är otydlig ibland, men det var inte många denna träning. Men vid en otydlighet råkade jag placera händerna/kroppen fel så det såg ut som det nyinlärda kommandot för ``snurr´´. Jag hade inte en tanke på det förän hunden började snurra. Då funderade jag över hur jag rört mig och insåg att jag gjort just det kommandot. Haha, trots att det blev fel så blev det ju endå rätt på något sätt. 
 
Nu ska vi öva öva öva!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback