Inlärningsfasen når sitt slut - Nya saker att träna in

Ikväll kan jag säga att Tex kan tricken ``snurr´´ och ``spinn´´ utan och innan. Han älskar att göra dessa och ikväll visade han upp dessa själv för att matte var seg med belöning. Haha, shaping! Han lär sig!
Jag har nu insett att jag måste komma på något nytt att träna in då allt det vi kallat ``under inlärning´´ inte är så mycket inlärning längre. Det kan han ju nu! Vi har endast ``Höger & vänster tass´´ kvar som är halvinlärt. Och att alltid ha något att lära sig tycker jag är en självklarhet, iaf på en hund som Tex som verkligen vill lära sig saker. Inte för många nyheter, det blir bara rörigt i huvudet. Men något! Jag tror att jag ska lära in slalom mellan benen. Det tror jag är bra för Tex, lagom svårt. 
 
Vårt tragglande med att hålla positionen i ``Sitt´´``Ligg´´ och ``Stå´´ har gett resultat. Inte bara det att han står kvar ist för att fara runt som en raket överallt. Utan också att han nu kan komandot för de olika helt och hållet. Dom sitter stenhårt och klockrent! Inte bara det, vi har även kunnat börja jobba med att inte flytta tassarna i övergångarna. Övergångarna i sig är jättefina och när han riktigt anstränger sig och fixar stilla tassar, mumma! Han är för bra han. Men fortfarande under utveckling på den fronten. 
 
Jag bara älskar att jobba med denna hund <3

Kommentarer
Roxanne

Åh det är så kul med tricks! Håller på att fundera ut lite nya för mina hundar så letar inspiration överallt. De kan de flesta "vanliga" som att ge höger och vänster tass, high five, sitta fint, rulla runt, spela död, slalom mellan benen, snurra, skall och liknande :)

2014-12-16 @ 23:31:05 | http://www.roxanneshundvardag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback