Han backar runt mig!

Vi hade ett lite för långt uppehåll från lydnadsträningen för en tid sen. Jag anser att en paus från en ny inlärning är nödvändigt så hunden kan få tid att fundera och smälta allt nytt den fått lärt sig. 
Men denna gång blev det lite för lång paus, nu vet jag hur Tex reagerar på längre pauser efter inlärning av nytt. 
Vi har tragglat en hel del med positioner nu sen vi körde igång igen, men allt har bara varit pannkaka! 
 
Vi har tagit det lugnt med träning nu efter tandingreppet och ja, han är mer vild än tam! Han har bara så otroligt mycket energi nu. Understimulerad! Den energin och pausen från träning har gjort att han blivit överenergisk. Han blir så glad när vi tränar att han överarbetar. Positionen finns inte längre, den är antingen för långt fram, felvinklad eller som när han blir mest frustrerad. Han backar runt mig! 
 
Vi har inte kommit framåt alls i träningen vilket har gjort mig så frustrerad. Vad gör jag för fel?! Innerst inne vet jag att det handlar om att han har för mycket energi så han överarbetar. Han tycker att det är så kul! Han måste helt enkelt bli av med energi, både fysiskt och i huvudet. 
 
Men så testade jag en ny variant, då fick även matte börja jobba. Jag böjde på knäna så långt att jag kom närnare golvet och kunde belöna fortare. Sen är han expert på att ändra ställning för att snabbare komma åt godiset vid belöning, ist gjorde jag den delen mycket sakta så han förblev kvar i samma position. Han började komma in i positionen igen och sakta sträckte jag på mig så jag förblev rakryggad, fortfarande med böjda ben. För det är när jag står rak i ryggen som han börjar backa runt mig. Efter några repitioner med att jag kunde stå rakryggad med böjda ben så gick jag sakta upp till normal stående position. Och slutligen fick vi till fina positioner igen.
 
Mer träning med kloss och vägg framöver! Vi får backa några steg och börja om lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback