Utställningsträning

Igår fick jag ännu en utställningsträning av underbara Sara J. En riktigt underbar tjej med mycket kunskap om ämnet. Hon tävlar i Junior handling med många hundar per år. Ett riktigt proffs med andra ord!
 
Jag är så otroligt tacksam över att hon hjälper mig så mycket med allt som tillhör utställning, för jag har aldrig gjort detta tidigare och vet knappt någonting om ämnet. 
 
Första gången tränade vi hur jag ska ställa upp honom, vart han ska ha benen, hur jag ska hålla osv. Igår gick vi vidare till att vänstervarva, hur jag skulle gå i ringen, lite testande av hur kopplet ska vara och hur jag ska hålla kopplet. Min läxa till nästa gång blev att jag ska lära mig att hålla snyggt i koppel. Haha, kanske måste köpa mig ett kortare koppel som inte är åt alla håll och kanter, det vart ite mycket koppel där ett tag! Med Tex ska vi träna på att hålla balansen, Saras proffsiga öga noterade att han är ostadig. Han har lite svårt för att hålla balansen när han står som snyggast med bakbenen i rätt vinkel och fäller lätt in ena benet lite. Så vi ska nöta balans och fortsätta öva vidare på att stå fint uppställd. Med den informationen fick jag även klarhet i varför han bara flyttade sig hela tiden när jag flyttade på höger bakben i början. Han var såklart ostadig och tappade balansen. Något han blivit bättre på så vi fortsätter ståträningen.
 
Tex har ytterligare en läxa, att han ska få iordning på hans öron så dom står. Idag hade vi collieöron.....
 
Texas var riktigt trött i slutet, helt slut var han och la sig ganska direkt när han kom in i bilen. Efter en promenad på hemmaplan löst så hundarna fick springa av sig lite så somnade dom som stockar hemma sen!
Här är en bild från Sara. Texas var riktigt trött här och det syns genom svansen. Precis som Rocky så sänks svansen när dom blir trötta men glad är han. En riktig snygging! Tack Sara J för all hjälp du ger mig. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback