Träningsbekymmer - diskutera och säg vad du tycker

Här om dagen på dagis bad jag grabbarnas boxgrannes matte ``M´´ att klämma och känna lite på Tex. Men det var lättare sagt än gjort! Den där lille spillevinken han skulle vara överallt och ingenstans när hon kom fram där vi stod på ett bord. Han ville ju såklart hälsa och slickade henne på fingrarna, nosade och hela kroppen viftade så glad han blev. Han är en riktigt glad prick den där Texas! Det gick inte för fem öre att få honom still, han är som en ål! Så jag plockade fram godistuben, den som han älskar och direkt släpte han fokus på henne. Inte förän då kunde jag få honom att stå still och ställa upp honom fint. Då stog han riktigt snyggt tillslut! 
 
Så, utställningsfolk! Självklart ska jag träna vidare men vad tycker ni om att använda godis inne i ringen? Kom med era åsikter nu och hjälp mig reda ut vad jag kan göra för att träna bort godiset. Någon som har några idéer?

Kommentarer
Chelsea

Jag använder ALLTID godis inne i ringen samt pratar och peppar henne hela tiden. För mig är utställning något Sibbe ska tycka är kul, hon ska veta att när vi kliver in i ringen är det inte dödsallvar. Jag har faktiskt alltid fått bra kommentarer från domare på de sätt jag kör, dem tycker det är bra att man kommer in med lite fart och tar för sig!
Varför vill du inte använda godis? Du kan ju lära in ståkommando och sedan belöna till och från! Jag matar alltid Sibbe med gottisar medans domarn känner igenom, inte för att Sibbe har något emot det men för att hon ska tycka allt är superkul! :)

Svar: Jag har inte sagt att jag inte vill köra utan godis. Jag ville höra er åsikt bara. Sen kan jag hålla med en person om att det ser bättre ut utan massa godis i hand. Men precis som du säger, man gör det här för att det är kul och då bör ju hunden också tyck det är kul.
Sandra

2014-08-26 @ 12:48:48 | http://quirkydogs.wordpress.com
Lisa, Billy och Ivan

Ja, jag har alltid godis i ringen. Brukar ha en halv liten babybelost, det är praktiskt förpackat och i lagom storlek. Billy får godis när han står fint – även på bordet, men inte när domaren visiterar och kollar tänderna. Jag vill visa en glad hund som viftar på svansen, och med lite ost är det lätt :)

Svar: Jag håller med dig fullkomligt! Man gör ju det här för att ha kul inget annat och då bör ju hunden vara glad också :)
Sandra

2014-08-26 @ 15:43:29 | http://billyochivan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback