Tillit

Rocky hade ingen tillit till människan alls när jag fick hem honom. Det är något vi har jobbat upp under en lång tid. Och igår tog han den till en högre nivå. 
Rocky satt på armstödet till en fotölj och jag på golvet framför honom. Jag var inte alls berädd på att det skulle hända och hade inte ens det i tanken. Men jag flaxade upp med armarna i luften, precis så som jag brukar göra mot honom när han ska hoppa upp i min famn när jag står. 
Nu sitter jag kanske en meter ifrån honom och gör den gesten när jag pratar med en vän. Rocky hoppar då av från fotöljen och rakt mot mig i min famn. Det kallar jag tillit! Han litar på att jag tar emot honom, vilket jag också gjorde eftersom jag var både vänd mot honom och tittade mot honom när jag pratade med henne.
 
Förra veckan på träningen så mötte Rocky en väldigt osäker och försiktig liten hund. Den hunden gillade inte hastiga rörelser men Rocky förstod vad jag menade och satt då blickstilla. Trots att Rocky tyckte det var lite obehagligt så satt han där tills jag bad den andra hunden att gå iväg. Det handlar om att kunna prata med sin hund, förstå och lyssna på varandra. Han litar på mig till 100% och det känns så skönt att vi är där idag. För så såg det inte ut från början när jag inte ens kunde klappa min egna hund.

Kommentarer
Erika Pettersson

Sv.
Har brukshundsklubben i finspång kvar sitt? :)
Har tänkt börja där sen när valpen är gammal nog men först blir det väl valpkurs. :)

Sheepdog går inte de som mellanhund?
De stod det iallafall när jag googlade. :)

Svar: Jodå det finns kvar :) Och valpkurser finns.
Sandra

2014-04-12 @ 15:04:23 | http://erikapettersson.webblogg.se/
Erika Pettersson

Sv.
Ah vad bra :D

2014-04-12 @ 17:39:16 | http://erikapettersson.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback