Rockys rädsla för män

Nu när vi ändå är inne på problemens sida kan jag ju även prata om en annan sak som gör mig så ledsen.
 
Som så många här vet är ju Rocky en gammal vanvård. Han har blivit misshandlad och hade ingen tillit som helst till människan när han kom till mig. Han gick inte att klappa alls. Speciellt män av grövre typ, även långa och män med den här ``tyngre´´ gångstilen har han jättesvårt för.
 
Min sambo, Robin är resemontör. Han jobbar utomlands större delen av året och kommer och går lite då och då. Detta är något Rocky inte klarar av har jag märkt. Rocky klarar inte av att husse är hemma, inte hemma, kommer hem igen och sen åker bort. Han reagerar med rädsla och Robin har aldrig någonsin gjort honom något illa. Robin kan inte röra sig när han kommit hem utan att Rocky hoppar till av rädsla. Han ignorerar honom bara som jag sagt åt Robin att göra. Efter några dagar blir allt bra igen och husse och hund är bästa vänner. Men så åker Robin igen och när han kommer hem är det samma visa. Så håller det på.
 
Detta beteende har även gjort att Rocky varje gång vi kliver innanför dörren verkligen letar igenom huset efter om någon är hemma, inte av rädsla utan mer osäkerhet. Detta beteende tillsammans med hans uppmärksamma sida hör lite ihop. Jag måste få stopp på det här, en vaksam, uppmärksam och osäker hund är det sista jag vill ha. Men ska jag behöva välja mellan min allra bästa vän, min hund och min sambo?
 
En tanke som slagit mig är att Rocky är en typisk hund så som vi alla vill att hundar ska göra. Jag minns en gång då jag närmade mig Rocky från håll. Rocky skällde ut mig med ett osäkert skall tills jag kom närmre, dåå såg han att det var jag och ändrade attityd.
Likadant igår när sambon hämtade honom från dagis. Innan Rocky såg på nära håll att det var husse skälldes han ut till att sen bli glad när han såg att det var husse.
Antingen är han en typisk hund så som vi vill ha dom. Som använder sin näsa innan ögon och öron. I det här fallet kände han väl inte igen lukt på långt avstånd. Eller också har min älskade Rocky dålig syn.
 
Vad har ni för reflektioner kring mina tankar här? Vad bör jag göra och inte göra. Och säg nu inte att jag borde låta honom somna in. Min hund har det bra bortsett från dessa få stunder i livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback