Hur går träningen nu, vad tränar vi på?

Ja just nu tränar vi inte alls speciellt mycket. Vi har haft en liten vila, men samtidigt tycker jag att en vila är nödvändigt. Låta allt man lärt sig sjunka in lite och sen ta nya tag. Jag tycker det är bra. Som nu, vi har tränat små korta pass ganska intensivt med fotposition och uppmärksamhet mot mig. Nu sitter det som sten i huvudet på Rocky. Han vet precis vad som gäller och nu har vi bara några småjusteringar kvar innan det sitter perfekt. Vi måste träna mer på att komma lite närmare och lite rakare. Han har förbättrat sig massor sen vi började men lite till vet jag att han kan.
 
Efter en liten träningsvila på de saker vi lärt oss så upplever jag att Rocky är mer på och mer arbetsvillig till att träna. Inte minst det nya vi gjort vilket är jättekul verkligen. Han får en sån energi och blir så underbart lycklig. Så därför tycker jag att en vila mitt upp i allt när det går som bäst, det är nödvändigt.
 
Under en vila brukar jag fundera och klura ut vad vi ska fortsätta med därefter. Självklart tar vi upp träningen lite men tränar lite sporadiskt och inte så intensivt. Bara lite sådär då och då. Tillsammans med det nya man tränar blir en bra kombination. Under vilan brukar jag också känna att jag själv får ett enormt sug och får en massa inspiration från alla håll till att vilja träna. Så åter igen, en vila är nödvändigt för oss. Tänk er själva vilken bra kombination när både matte och hund är motiverade till att träna järnet. Underbart är det verkligen!
 
Hur lång en vila brukar vara är lite olika. Går lite på känn och utefter hur livet ser ut just då. Ibland blir det långa vilor och ibland kortare. Tar det lite som det kommer helt enkelt. Om vi tar det här med simningen, vi fick en hel del hopp mellan varven, många kanske tycker att det inte är så bra men jag känner som så att då hinner det sjunka in lite tills nästa gång det är dags. Ta bara dom två sista tillfällena, vi hade haft en lång vila från detta på över 1 månad. Han satte ju simningen klockrent, inte ens matte trodde det var möjligt när han dels simmade löst och dessutom utstrålade en energi av att vara lycklig och tycka det var kul.
 
Just nu sitter jag och lapar åt mig all inspiration jag kan och för tillfället känner jag att det här med klickerträning är något jag vill ta upp igen. Träna in lite småkomandon och så. Visst jag använder klicker även i annat men jag menar nu att jag skulle vilja ta upp träningen med nostarget som jag pratat om och med klicker är det möjligt. Så nu blir det träning med klicker en hel del.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback