Tankar och funderingar om dagen

Åkte in till Finspång tidigare då jag missat att köpa några saker. Hundarna fick följa med såklart men då jag inte ville att dom skulle sitta i bilen bestämde jag träff med Maria som så snällt ville stå och hålla koll på den öppna bilen medans jag gick in för att handla. Maria som inte är ett dugg rädd för hundar klarade det gallant! Det var en glad och nöjd Luzza jag såg när jag kom tillbaka.
 
Men däremot nu på eftermiddagen har vi suttit nere vid sjön tillsammans med några andra. Luzza sitter mot musiken och hör inte att en ny person hon inte träffat dyker upp bakom henne. Personen hinner enda fram till henne innan hon reagerar med rädsla och ett osäkerhetsskall. Personen i sin tur blir lite osäker, och det förstår jag med det skallet hon gav ifrån sig och lite annat i baggaget hos personen om denna ras. Resterande timmar kunde inte personen gå i närheten av henne utan att hon osäkert avgav ett osäkerhetsskall.
Sen kommer nästa person in i bilden, tråkigt nog när hon var lite uppstressad då mycket hände just då. Personen böjer sig över henne och hon gav åter iväg ett osäkerhetsskall mot denne person och även personens egna hundar bakom som ville komma fram. Ättriga små hundar var det. Luzza kunde inte varva ner riktigt. Sen får jag höra ``Nej den där hunden litar jag inte på´´ gång på gång. Gissa om det tar på mig?!
 
Båda dessa vet jag har något emot det som kallas ``kamphundar´´ vad det nu är. Någon som kan förklara?
Luzza visar tydligt vilka personer som redan dömt henne för rasen innan dom ens träffat denna goa lilla tjej. Jag tycker det är så fel, hur kan man vara rädd för en liten tjej som inget illa vill?
 
Idag har vi tränat ögonkontakt. Det var välbehövligt! Det var ju husse och hon som klickade mest, med mig klickade det inte direkt och hon sökte inte kontakt med mig. Men idag övade vi som sagt på ögonkontakt. Efter det har hon öppnat sig lite för mig och kommer glatt när jag ropar. Vi badade och kastade boll för det är något som hon verkligen gillar, efter det blev hon mycket glad på mig. Vi har även testat på lite kunskaper och WOW, jag älskar hunden och hon älskar träning och det märks tydligt. Vilken träningskompis jag fått!
Nu har vi lite att träna på de kommande veckorna, men först av allt ska vi stärka band till max och bara ha roligt!

Kommentarer
pernilla

Ja, det var riktigt härligt!
fin dp du har btw :)

2013-06-21 @ 22:27:29 | http://perryshundliv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback