Tankar & Funderingar, en förvirrad matte!

Rocky har alltid varit rädd över att bli lämnad ensam. Han tror att matte ska lämna honom förgått och går upp i stress och gör tillslut inne. Till en början räckte det med endast några få minuter för att han skulle gjort på sig några gånger.
Jag som person vill gärna att hunden ska ha en egen plats i hemmet, därför var jag väldigt noga med att visa honom sin öppna bur redan från början. Det var ingen svårighet, för Rocky älskade verkligen sin bur och gick och la sig där så fort inget hände.
Svårigheten blev när matte inte ville ha en burhund längre och ville ta bort den. Rocky hade då inte sin trygghet längre och helt plötsligt fick han större utrymme och blev då genast uppstressad. Han fick vår rymliga toalett då han redan tagit sönder ett golv i vår tidigare lägenhet av allt kiss matte fått torkat.
Den lösningen gick bättre och bättre, jag var fortfarande arbetslös och kunde träna på detta lite då och då, men mestadels var jag ju hemma.
Sen fick jag jobb och Rocky hamnade hos dagmatte, allt fungerade super och han gjorde framsteg även där. Allt var kanon! Men när hundvakten i sin tur blev av med jobbet så blev det lite komplicerat på ett sett. Bra för att hundarna blev aldrig lämnade ensamma, men dåligt eftersom Rocky tappade allt han lärde sig och fick tillbaka sin bur när han blev lämnad ensam, vilket iof inte gjorde honom något.
Nu har situationen blivit lite mer komplicerad och Rocky har nu som många vet, fått följa med mig på jobbet i några veckor. Han har varit trygg i sin bur på jobbet, men jag började märka av att han tröttnade på den mer och mer.
Så på semestern, jag ville lösa allt för Rocky de tillfällen jag behövde lämna honom. Jag köpte en burfläkt och startade även AC:n i husvagnen. Något måste ha hänt, vad vet jag inte. Men Rocky fick panik och på något sett tog han sig ut från buren två dagar i sträck och gjorde inne i nya husvagnen. Nu i efterhand börjar mina tankar falla mer och mer på att han inte gillade fläkten och ljudet från AC:n i husvagnen. Så vi gick och köpte oss en bättre bur så han skulle kunna hålla sig lugn i. Tyvärr blev buren på tok för liten och det gjorde inte saken bättre för Rocky. Buren blev använd endast ett fåtal gånger då jag såg paniken i min stackars hund så fort jag ber honom att lägga sig där. Han försöker undvika buren och gå omvägar till den och även hitta på egna bäddar. Jag mår skit när jag ser detta, vad sjutton hände med den trygga buren? För det är exakt samma bur som vi använder i bilen och då är han inte så här, och han tar sig aldrig loss där inne. Men i bilen blir det varmt och där vill jag inte ha honom så fort jag ska lämna honom, då tycker jag det är bättre i en sval och skön husvagn. Men det tycker inte Rocky!
Jag har riktiga bekymmer just nu, jag har en hund som inte klarar av att bli lämnad ensam, som inte heller kan följa med på jobbet i sin bur längre eftersom han inte gillar den och snart även så kan han inte heller följa med alls till jobbet då jobbet flyttar in i en bilfirma och hundar är inte välkomna där då. Och till sist, jag hittar ingen hundvakt som kan ha honom och på hunddagis får han panik och klättrar över allt för att komma ut. Som sagt, jag har lite bekymmer och vet inte hur jag ska göra.
Såå, jag vet att Rocky får panik så fort jag lämnar honom ensam. Men min plan idag var att trötta ut honom riktigt ordentligt och vi cyklade närmare 5 km. Jag struntade i hans bur, jag tänker inte utsätta honom för det längre! Så jag gick tillbaka till nästkommande lösning, steget efter buren. Lite större utrymme att röra sig på, det blev toaletten. Mår inte så värst bra över att berätta att min hund blir instängd på toaletten men det är det mindre utrymme vi har och så kan han inte förstöra något. Jag riggade upp videokameran och gick ut och satte mig i husvagnen.
När jag sen tittade på filmen får jag se en mycket ledsen hund som skäller och ylar?! Sen när började han yla? Men han gjorde inte inne. Jag hade inte hjärta att utsätta honom för toaletten igen och riggade upp videokameran i vardagsrummet, tillägger att han då hade hela huset. WOW, här gjorde vi framsteg!! Hela eftermiddagen nu har jag gått in och ut, fram och tillbaka mellan hus och husvagn. Sen tog jag steget och lämnade honom i vardagsrummet och cyklade iväg en egen liten runda. Alla ensamma stunder varade 10 minuter åt gången. Och i vardagsrummet gjorde vi framsteg. Ju mer jag höll på destå mer vill jag att det ska fungera och fler tankar for genom huvudet. Ska jag våga? Ska jag göra det? Allt lutade mot att jag skulle våga släppa rädslan över att han skulle börja göra inne igen och ta bilen och köra iväg en stund.
Jag gjorde det, jag körde iväg med bilen och var borta i 20 minuter. Men nu är matte bra förvirrad! På dom senaste tre filmerna så har inte Rocky ens sagt ett ljud, han har knappt rört sig ur fläcken och allt har gått så fantastiskt bra. Jag undrar om Rocky sa till mig att han är redo för större utrymme nu. Det här är helt klart en sak som ska fortsättas luskas och tränas på. Här ska burar äntligen slängas. Jippie!!!!!
Kan det vara som så att ett problem håller på att lösas?! Vi får hoppas på det!
 
(Inga dumma kommentarer nu, jag mår skit över att Rocky är en burhund och det är inget jag vill ska vara. Har du inget snällt att komma med så ber jag dig att inget säga)

Kommentarer
Jenny

Men å vad härligt :-) jag hoppas på att det bara går framåt nu!!!

Svar: Ja, jag hoppas det med. Har planer på att skita i folkrace i morgon med och träna vidare :P
Sandra

2013-07-19 @ 19:09:10
Sara

Håller tummarna!

Om detta nu inte fungerar, har du testat kompostgaller? Det blir ju lite större och går ju att göra ännu större om han nu ändå behöver begränsas något.. Hoppas inte detta behövs men kanske ett tips :)

Svar: Jag testade kompostgaller första veckan på honom. Jag ställde dom på höjden. 1x1x1x1 med en filt över ena hörnet. Han hoppade rakt upp och ut. Hagen förblev ståendes orörd! Men han har ju gått i kompostgallerhage nu på semestrarna och det har fungerat bra och han har inte hoppat över när det kommit andra hundar, men jag lämnar honom inte ensam, för kan han klättra 180 cm så kan han garanterat komma över dessa små stacket också :P
Sandra

2013-07-19 @ 21:30:26 | http://skrollis.blogg.se
Lina

Du kan inte lägga någon form av tak på komposthagen OM inte hela huset vistelsen fungerar... Eller ställ för mellan hallen o vardagsrummet typ så han bara får tillgång till hallen typ. Minska utrymmet utan att stänga in.

Hoppas de håller i sig o att han kan börja vara själv.

Svar: Just nu önskar jag att jag hade mer semester. Det du skriver är lite av alla mina idéer som snurrar i mitt huvud. Här ska testas i massor på alla möjliga plan. Rocky tar sig ur det mesta ;) Han trycker sig ut och det är precis det han gjort med buren. Han får upp ena hörnet, pressar och trycker tills han får en öppning och då mosar han sig ut. Under att han inte skadat sig än!
Men vi ska testa allt. Tack för tipsen, även om dom redan fanns med i åtanke :)
Sandra

2013-07-20 @ 08:59:45 | http://luzza.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback