Valpplaner

Jag har efter ett möte med en hundras jag aldrig hade tänkt jag skulle vilja ha kommit fram till att ras kanske inte spelar någon större roll. Visst spelar det roll men det handlar om att det ska klicka. Och det gjorde det med eurasiervalpen jag träffade under helgen. Nu är hon redan såld igen och jag ångrar det så att jag inte kom på det tidigare att jag ville ha henne. 
Det är DET jag vill ha! Jag vill att det ska klicka redan från början, att valpen väljer oss. Det är en otrolig känsla!
 
Så vi har fortfarande planerat att skaffa valp, till sommaren. Sambon och jag tänker ta ut all vår ledighet och lägga den omlott för att kunna vara med valpen så mycket som möjligt. Det är tanken iaf. 
 
Så nu är min fråga, känner ni till kennlar som har valpar klara till sommaren? Jag är i första hand intresserad av pinscher och schäfer. Det är dom som fastnat hårdast för mig just nu. Men jag vill ha alla tips på olika raser som kommer bli levklara till sommaren. Jag tänker som så att Rocky och jag ska åka omkring lite och ``känna på´´, se om han hittar en valp som känns bra och gör han det så får vi se vilken ras han valt. Självklart ska jag se till mina behov också, men det står mig varmt om hjärtat att han och oss övriga klickar lika mycket med valpen. 
 
Efter mötet med valpen i helgen har jag gått och längtat, längtat efter att dom skulle fått återbud och att hon skulle bli min. Men så kan man ju inte tänka utan nu går jag in för att ringa och mejla runt till kennlar. Tyvärr har jag dragit nitlotter varenda gång. Jag mejlar och ringer men ingen vill svara. Självklart handlar dessa om pinscher och schäfer.
 
Kom nu med alla era erfarenheter om alla kennlar ni vet och gärna om planerade kullar som blir klara till sommaren. Vad är bra? dåligt med den kenneln och vad inriktar sig dessa på? Är dom seriösa eller inte?
 
Nu vill jag ha mycket kommentarer och svar på mina frågor. Vilken kennel har du erfarenhet av?
Kommentera massor nu och i slutet av veckan skrivs ett särskillt inlägg ihop med alla länkar till era bloggar och hemsidor. Ett tack från mig för att visa min tacksamhet. 

Kommentarer
Sandra, Thyra, Lhine & Rhiva

Tror inte det finns uppfödare som låter sina valpar träffa främmande hundar före flytt.

Jag tycker du ska fundera på vad det är du vill ha för typ av hund. Vad du vill kunna göra med den o.s.v. Hur stor eller liten ska den vara? Finns det något intresse för ev. pälsvård, eller ska den vara korthårig?

Jag kan tycka att många hundraser är fina att titta på, men ställer mig alltid frågan - vad ska jag ha den till? Exempelvis så är ju Dogue de bordeaux otroligt söta och charmiga, men vad ska jag med en sån till som vill träna och tävla?

2013-12-11 @ 22:54:12 | http://tomik.se
Anonym

Tror som ovan att upofödare ej tar imot din hund. Spec inte om dem har valpar då dem ej ska träffa andra hundar innan 12v sprutan.

De är lite skillnad på dina val... båda behöver arbeta absolut men schäfer beroende på vilka linjer du tittar efter kräver så mycket mer än bsts hjärngympa osv... kan inte tipsa om npgin kennel tyvörr. Känner en med schäfer men det är jävligt aktiva hundar med skarpa linjer så dem skulke jag inte tipsa "nybörjare" om. Nej du e inte nybörjare så ta inte illa upp:)

2013-12-12 @ 09:17:00
Sara

Vill tipsa dig om att mejla ditt intresse o frågor istället för att ringa. Så kan de svara i lugn och ro och är de intressanta som kennel och ska ha valpar när du önskar så kan ju telefonkontakt vara bra då. Jag hade nästan endast mejl kontakt med Almanza under det halvåret jag väntade på Skrållan. Pratade endast 2gånger nmed henne två gånger. och det är inte så konstigt då de har väldigt många som är intresserad av valpar och att avla med deras hundarosv. Så mejla så får du säkert svar

2013-12-15 @ 11:00:38 | http://skrollis.blogg.se
Sara

Vill tipsa dig om att mejla ditt intresse o frågor istället för att ringa. Så kan de svara i lugn och ro och är de intressanta som kennel och ska ha valpar när du önskar så kan ju telefonkontakt vara bra då. Jag hade nästan endast mejl kontakt med Almanza under det halvåret jag väntade på Skrållan. Pratade endast 2gånger nmed henne två gånger. och det är inte så konstigt då de har väldigt många som är intresserad av valpar och att avla med deras hundarosv. Så mejla så får du säkert svar

2013-12-15 @ 11:00:43 | http://skrollis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback