Hur gick mötet med nya dagmatte?

Jag tyckte det gick skitbra verkligen! Rocky är ingen lätt hund och får han inte någon uppgift av sin förare, ja då kan han väldigt lätt sväva iväg och börja fundera på annat eller börja göra andra saker som att kissa överallt och glömma bort att någon är i andra ändan av kopplet. 
Jag visade nya dagmatte och husse som Rocky faktiskt redan känner sen en längre tid tillbaka hur dom ska göra i de olika situationerna. Och en sak fick jag verkligen se svart på vitt idag. Rocky ÄR lättare att ha med att göra okopplad! Dvs om man faktiskt ger honom en uppgift att hålla sig till. 
Vi började kopplat och Rocky är som alltid är väldigt ivrig på att få komma iväg, så hon fick arbeta på ordentligt för att ens få upp hans uppmärksamhet. Jag som är van vid Rocky och hur han fungerar tycker ju att han är lätt, men jag kan förstå andra när dom ska ta hand om Rocky. Jag är inte den som bara tar kopplet och går, Rocky arbetas hela tiden på våra proenader och det fick jag verkligen se idag när jag skulle förklara allt i minsta detalj, hur var och när allt ska ske osv. 
Jag förklarade alla kommandon, kroppsspråket som är så viktigt för min lilla och hur han ska gå. Några tips på saker jag tycker är viktigt som att han ska gå på alla fyra benen. Han har bliit sååå dålig på det nu sen han började på dagis! Och att han inte kan dra i kopplet eftersom han då får problem med andningen. Som sagt, jag är inte van vid mer än kopplets tyngd i min hand när vi är ute. 
Sen kopplade jag lös honom och visade mitt kroppsspråk i vissa moment sen blev det fart på oss alla. Haha, arbetar jag verkligen så mycket med min kropp när vi är ute. Haha. Vi tränade på ``Bakom´´ som för mig innebär ett tydligt ``Bakom´´ och en benrörelse strax framför Rockys bog för att visa att han ska vara just bakom mig. Haha, ja men har man inte med sig honom och hunden är mer fäst vid min sida så blev det mer katt och råtta. Dom sprang fram och tillbaka över grusvägen och Rocky brydde sig inte ett skit till en början. Men så förklarade jag lite mer tips och efter det så gick det verkligen jättebra. 
Dagmatte och Rocky gick kopplat hem och allt gick superbra verkligen. Det enda jag har att påpeka är att Rocky är mycket duktig på att ``tävla´´ som jag säger. Det går snabbare och snabbare tillslut springer an fram och det var precis vad som hände. Men det händer även mig, jag går ju väldigt snabbt när vi är ute så Rocky är väl van vid det. Men det jag menar är att även om Rocky ökar så ska inte förare öka för att hamna före. Tvärt om, det ska vara förare som ökar tempot! 
 
Nej, jag är mer än nöjd med mötet! Jag tror det kan vara bra för både mig, Rocky men också för dagatte. Och på tisdag kväll fram till onsdag kväll kommer dom att få känna på varandra riktigt ordentligt. Jag ska på julbord med jobbet och sambon hinner inte hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback