Det här med dragträning & en fråga på kommentar jag fått

Drag är något jag tycker är jättekul, men jag är inte så insatt i det som så mycket annat i vår träning tillsammans. Vi är ju dom som gör lite av varje, vi prövar på allt möjligt men vi fördjupar oss inte i något speciellt. Kanske har det med att jag anser att min hund ska kunna gå fram i alla lägen. Vi gör mycket olika saker tillsammans.
Men efter helgens drag när Jenny och hundarna var här har jag fått mersmak, kanske har det me att vi också har snö nu äntligen. Så fort jag tittar ut och ser snön så tänker jag på hur kul det hade varit att få gå ut och dra lite. Visst gör vi det men dessa moment utför vi inte under mörker så på helgerna lär det bli en del drag nu framöver....om snön håller sig kvar dvs. Och du Jenny, vi får se till att träffas lite oftare och låta hundarna dra tillsammans. För man såg ju på långa vägar att vi alla tyckte det var roligt.
 
Jag fick en kommentar under helgen som jag undrar lite om. Personen skriver att man bör vara försiktig att dra vikter från marken med dessa dragselar då dom inte är gjorda för det. 
Som jag skrev tidigare. Jag är inte jätteinsatt i draget och detta är något jag missat. Någon som vill förklara?
 

Kommentarer
Nadia

Det kommentaren menar är att om du drar från marken och tungt skulle jag (och denne) rekommendera en WP-sele. Men nomesele eller vanlig dragsele blir belastningen för tung på fel ställen. Du kan läsa mer om WP-selar på hardcore harness hemsida, det är bara att googla. Om du drar lätt och konditionstränar snarare än styrketränar hundarna går selen du nu har bra!

Svar: Men jag känner mig lite förvirrad. Draghundar har väl dessa selar? Vi tränar inte speciellt mycket så någon gng ibland då och då kan han allt få dra lite tyngre i denna sele anser jag
Sandra

2013-12-11 @ 18:51:30 | http://www.schoolofdog.wordpress.com
Nadia

Jo dom använder såna selar men dom drar inte så tungt per hund och tyngdpunkten ligger högre än en pulka. Nån gång ibland kanske inte för något, men var försiktig bara. Läs på om drag och vad det kan ha för skador och se till att stretcha efteråt!

Svar: Alltid noga med uppvärmning och avslappning efteråt. Tack så mycket för tipsen :)
Sandra

2013-12-11 @ 19:30:20 | http://schoolofdog.eordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback