Simkörkortsträning 2

Jag måste bara få uttrycka mig med ett ``Fy tusan så duktig hund jag haft idag´´
Vi åkte till Norsholms Hundrehab för lite simkurs denna afton. Jag bad idag om att få testa själv att låta honom på eget initiativ gå ner vattnet. Självklart följde han snällt med när jag bad honom att gå ner på den grunda delen av rampen.
Idag fick han simma lite längre och vi testade på att simma längder bassängen. Alltså inte emot mig utan att jag gick bredvid honom och han simmade fram och tillbaka medans jag berömde.
Jag pratade med honom och började genast komma in i mitt eget prat vi har tillsammans. Han fick ett jättefint sim utan stress, lugnt och behagligt. Där fick jag se på riktigt vad mycket mattes närhet gör för lilla Plutten. Visst det fanns tillfällen han bara ville upp och man fick prata lite extra med honom, men inte alls lika mycket som förra veckan. Idag höll han sig i vattnet längre innan han gjorde första tecken på att vilja simma tillbaka.
Han simmade verkligen på finfint idag, jag är hoppfull över hur detta kommer att till sist sluta. Det kommer bli så bra!
Vi pratade ytterligare om att göra en fyskoll på Rocky iom hans rygg, så nu är även det inbokat. Dom ska klämma och känna igenom hela honom och göra en bedömning över vad jag kan göra åt hans rygg. Jag är öppen för allt, minsta lilla tips. Rocky är mitt allt, min hobby och det jag ägnar mest tid åt i mitt liv på fritiden. Jag lägger gärna dom pengarna på honom.
 
Jag är supernöjd över dagens resultat i bassängen. Det gick så bra och Rocky verkar trivas. Han är aldrig låg på något sätt, har ett glatt beteende och idag fick han för sig att busa runt i rummet när vi städade med vattenslangen. Han for runt och gjorde lekinviter, sprang förbi oss och vattenstrålen och verkade trivas med tillvaron helt och hållet. Det är bra, så bra! För det är ju det vi är där för i första hand, vi ska ha kul och trivas med det vi gör. Inget annat. Därefter kommer träning!
Mitt mål är att Rocky ska känna sig trygg med vatten och vilja simma utan att tycka det är äckligt när han inte bottnar. När han gör det är det bara ett plus när vi kan träna ryggen på samma gång

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback