Simkörkortsträning 1

Nu ska ni få höra! Ikväll har jag och Rocky varit på Norsholms Hundrehab för simkörkort för första gången. Det var både nervöst, pirrigt och spännande att gå in där. Sen fick matte en ``Wow´´ känsla när hon såg poolen, så häftigt att äntligen få vara där! Mitt i rummet stod en stor pool, hög upp till axlarna med en gång på var sida som ledde upp till poolens bortre del. Där kunde man gå i från poolens topp. Poolen hade stora runda fönster i nederkant så man kunde se in på hur hunden simmade och en ramp ner i vattnet.
Rocky fick en flytväst på sig medans matte i stort sett endast fick titta på idag. Noterade att Rocky inte gillade instruktörens yviga rörelser men så länge matte klappade under hakan gick allt bra.
Med varsitt koppel stod vi på varsin sida om poolen och Rocky fick gå i. Motsträvigt så hon näst intill tvingade i honom genom att dra honom i flytvästen. Något matte inte gillade! Jag har ju aldrig tvingat honom till något, bara frågat. Aldrig någonsin hållit fast, jag gillar inte den metoden. 
Jag stod framför Rocky och lockade på honom, försökte vara så rolig som möjligt när han ville vända tillbaka eftersom jag allra helst inte ville dra tillbaka honom i kopplet. Bättre att han själv väljer. Han simmade på bra och lyssnade finfint.
Jag såg viss stress i hans ögon, runda och något uppspärrade samt stressat sim. Som sagt, jag hade tagit det lite lugnare. Men eftersom hon berömde och sa att ``För att vara en förstagångssimmare tycker jag det här går riktigt bra´´ så antar jag att hon sett värre exemplar. Vi får se, hon vet ju trots allt bäst. I övrigt tog han fina simtag med alla fyra och tog i finfint när matte ropade på honom.
Men trots uppspärrade ögon och stressigt sim så var han aldrig låg på något sett, lika glad och pigg som alltid när han kommit upp.
Han fick duscha, något han i vanliga fall inte gillar. Idag viftade han glatt på svansen och var inte alls lika låg som annars. Bra där!
Sammanlagt kan Rocky simmat 4-5 minuter idag. Han fick simma någon minut, sen tog instruktören upp honom mot kanten hängandes över hennes arm och lät honom vila. Simmade någon minut igen och så samma visa. Den här tiden kommer utökas med tiden.
Efter simmet såg jag den här underbara nöjda och glada hunden i Rocky, det gör matte glad. Jag vet att han kommer greja det här, annars hade han inte visat detta för mig.
Berättade om Rockys bakgrund och hälsa för instruktören och efter simmet klämde hon igenom honom över ryggen. Rocky sköt rygg, det viste jag att han skulle göra. Lite tråkigt att han har ont men det vet jag ju och det är därför jag är så noga med vad för slags träning, samtidigt körde vi på bra hårt med hopp på agilityn igår så trodde nog ändå att han skulle skjutit rygg mer.
Men jag har fått lite tips på annat håll så framöver ska vi träna ryggmuskler. Instruktören menade på att han var mycket fin i kroppen, bra musklad och riktigt trevlig liten prick. Sånt gör matte jättestolt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback