Toppform & skador

Något jag sätter högt på listan är att en hund ska vara i toppform, speciellt om hunden har div skador. Rocky har sen tiden då han blev vanvårdad hos förra ägaren dragit på sig några skador. Han har bland annat problem med nacke och rygg, leder och svans.
 
Jag har inte sett honom ha ont eller varit sådär stel som han brukade bli innan jag gick in 100% för det här med hälsa och motion. Jag är jättenoga med att alltid täcka honom om det regnar eller blåser av den anledningen att han blir på tok för stel i leder och blir som en pinne mellan huvud och svans. Han rör sig inte alls bra. Likaså på vintern, hellre för mycket täcken än för lite. Ju varmare han är destå bättre mår han.
Rocky har sen början alltid älskat täcken och har inga problem med det.
 
Jag hade en tid då jag inte var så kunnig. Rocky är min första hund och jag har tidigare inte haft så mycket kontakt med hundar på det vis som jag har nu. Man kan säga att mitt intresse väcktes när han kom in i mitt liv.
Den här första tiden arbetade jag inte alls med honom så som jag gör med honom nu. Det är en helt annan träning nu mot då.
Idag tränar jag mycket muskelstryrka, balans och kondition för att hålla hans kropp i bra form. För är han i form så slipper han ha ont. Jag hjälper honom även med glucosamin och vätskeersättning vid hårdare ansträngningar. På det även stretchning och massage.
 
Jag gör allt för min älskade Rocky och jag mår så dåligt när jag ser honom ha ont. Men som jag sa tidigare, sen jag började med att se till att ge honom allt han behöver så har jag inte sett honom ha ont alls. Och vi har nu hållt på så här i över ett år. Tidigare kunde man se honom vara stel var och varannan dag.
 
Nu har jag fått upp intresset på ytterligare en träningsform, nämligen simning. Nu vankas det simkörkort och Rocky ska få stärka kroppen ytterligare.
På måndag nästa vecka ska vi till veterinären, då ska djuren vaccineras och Rocky ska få en hälsoundersökning och det ska pratas om just simning. Längtar massor efter att få mer information om detta område.
 
Simmar ni med era hundar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback